כעין מקאמה
הנעדר 🔗
אִישׁ מְבֻגָּר, כְּבֶן תִּשְׁעִים וָמַעְלָה.
אֶזְרַח תֵּל־אָבִיב מִימֵי דִּיזֶנְגּוֹף וָהָלְאָה.
נֶעֱלַם מִשְּׁכוּנָתוֹ (שֶׁדָּרֶיהַ הִכִּירוּהוּ מִנֹּעַר)
בְּלִי הַשְׁאִיר כְּתֹבֶת לְהַעֲבָרַת דִּבְרֵי־דֹּאַר.
סימנים חיצוניים 🔗
כָּחוּשׁ. קוֹמָה לְמַעְלָה מִבֵּינוֹנִית, שְׁחוּחָה.
מְהַלֵּךְ בִּכְבֵדוּת, נֶעֱזַר לְעִתִּים בְּמַקֵּל־הֲלִיכָה.
שְׂעַר־שֵׂיבָה דָּלִיל, גָּרוֹן נָטוּי; וּבְפֶתַח בֵּיתוֹ
כְּתַרְנְגּוֹל בִּבְנֵי־אָדָם יִתֵּן אֶת מַבָּטוֹ.
מַרְכִּיב מִשְׁקָפַיִם עֲבֵי־עֲדָשׁוֹת, כִּבְדֵי־מִסְגֶּרֶת,
וַאֲרֶשֶׁת־פָּנָיו דְּאוּגָה, כְּשֶׁל מִי שֶׁהֻפְקַד עַל מִשְׁמֶרֶת.
לבוש 🔗
מֻחְזָק כְּמִי שֶׁנּוֹהֵג זִלְזוּל (אוּלַי מְכֻוָּן) בִּלְבוּשׁוֹ.
כְּשֶׁנִּרְאָה בָּאַחֲרוֹנָה הָיְתָה מִגְבַּעַת דֵּהָה לְרֹאשׁוֹ
וּלְגוּפוֹ מְעִיל־גֶּשֶׁם כָּבֵד וּמְבֻטָּן, שֶׁלֹּא לְצֹרֶךְ.
אַךְ הֲגַם שֶׁגָּרַר אֶת רַגְלָיו לְאִטּוֹ, כִּבְמֹרֶךְ
(בִּנְעָלַיִם שֶׁהָיוּ, כִּמְדֻמֶּה, קְטַנּוֹת מִכְּפִי מִדָּתוֹ),
הָיָה שְׁיַר תֹּקֶף נִמְרָץ וְגֵאֶה בַּהֲלִיכָתוֹ.
פרטת חפצים אישים (חלקית) 🔗
מְכוֹנַת־כְּתִיבָה הֵרְמֶס־בֵּיְבִּי (מַחֲלִידָה מְעַט)
עִם מְלַאי נְיַר־הַדְפָּסָה וּנְיַר־פֶּחָם (נִקְמָט);
מַחְבֵּר (“שַׁדְכָן”) גַּמְלוֹנִי, עִם קֻפְסִיּוֹת־סִכּוֹת;
מִרְשְׁמֵי תְּרוּפוֹת וְסִכּוּמֵי מִמְצָאִים שֶׁל בְּדִיקוֹת;
מַעֲטָפוֹת (בִּגְדָלִים שׁוֹנִים) וְעֲטִיפוֹת שֶׁל צֵלוֹפָן;
סִדּוּרֵי־תְפִלָּה (עִם טַלִּיתוֹת), גַּם תְּפִלִּין בְּנַרְתִּיקָן;
מִנְעָלִים וְדַרְדָּסִים, וּמִקְטָרְנִים שְׁחוּקֵי־מַרְפֵּק,
וְעוֹד מַלְבּוּשִׁים שֶׁלֹּא לָבַשׁ, אוֹ שֶׁנּוֹתְרוֹ לוֹ מִימֵי עֲמָלֵק;
מַסְרְקֵי־כִּיס וּמִבְרֶשֶׁת־גִלּוּחַ, תּוֹתָבוֹת וּמִבְרְשׁוֹת־שִׁנַּיִם;
תַּנּוּר־חִמּוּם חַשְׁמַלִּי (בְּמַצָּב טוֹב), מַבְרֵגִים וּמִסְפָּרַיִם;
מַדָּפִים עֲמוּסֵי סְפָרִים, קְצָתָם בְּהַקְדָּשַׁת מְחַבְּרֵיהֶם;
פִּנְקְסֵי־חִסָּכוֹן יְשָׁנִים וְכַרְטִיסֵי־חָבֵר בְּאִרְגּוּנִים לְמִינֵיהֶם;
כִּתְבֵי־יָד שֶׁל יְצִירוֹת־נְעוּרִים (מַחֲזָאוּת וְשִׁירָה);
חֹמֶר אַרְכִּיוֹנִי בְּנוֹשְׂאֵי חִנּוּךְ, מוֹ"לוּת, הִיסְטוֹרְיָה וְחֶבְרָה;
אַלְבּוֹמֵי תַּצְלוּמִים (חֶלְקָם עֲבֵשִׁים), מִסּוֹף הַמֵּאָה שֶׁעָבְרָה
וְעַד לַתְּקוּפָה הָאַחֲרוֹנָה מַמָּשׁ; תִּעוּד פָּרָשָׁה מוּזָרָה
שֶׁל חִזּוּר (רְווּיַת שְׁקִיקָה נוֹאֶשֶׁת), מִשִּׁלְהֵי סְתַו־הַחַיִּים;
מִצְבּוֹרֵי כַּרְטִיסֵי־בְּרָכָה וּגְלוּיוֹת מְצֻיָּרוֹת, עִם מִסְמָכִים אִישִׁיִּים,
בַּנְקָאִיִּים וּמִשְׁפָּטִיִּים; מִצְבּוֹרֵי הִתְכַּתְּבוּת מִסּוּגִים שׁוֹנִים,
בְּאַרְבַּע־חָמֵשׁ שָׂפוֹת, הַמַּקִּיפִים תְּקוּפָה שֶׁל עַשְׂרוֹת שָׁנִים;
מַעַטְפוֹת בּוּלִים, קַבָּלוֹת, טָפְסֵי־מַס (שׁוּמוֹת וְדִוּוּחַ);
יוֹמָנִים אִישִׁיִּים מִלִּפְנֵי שִׁשִּׁים־שִׁבְעִים שָׁנָה (קָשִׁים לְפִעְנוּחַ).
פרטים נוספים 🔗
רַךְ כְּאַגְמוֹן וְקָשֶׁה כָּאֶרֶז. מַשְׁמַע: פַּשְׁרָן
בִּקְלִפָּתוֹ, אַךְ גַּרְעִינוֹ עַקְשָׁן אַף גַּם דּוֹקְרָן.
שְׂבַע־רֹגֶז־וּמְרוֹרִים, אַךְ יָהִיר בְּהִתְעַלְּמוֹ
מֵהֶם. מִצַּד שֵׁנִי, חֲדוּר אַחֲרָיוּת אֲבָהִית (לְבֵית־אָב שֶׁאֵינֶנּוּ).
מַדְחִיק סַכָּנָה וַחֲשָׁשׁ, וְקוֹרֵא תָּגָר עַל מִגְבְּלוֹתָיו.
יַחֲסוֹ לַזּוּלָת: מִסַּקְרָנוּת חַשְׁדָּנִית עַד הִזְדַּהוּת עִם בְּעָיוֹתָיו.
מוּתָשׁ רִגְשִׁית מֵאַהֲבַת אֵין־מוֹצָא לְאֵשֶׁת־בְּרִית
(כְּשִׁבְעִים שְׁנוֹת כְּאֵב, מֵרֵאשִׁית עַד אַחֲרִית).
עָמוּס קֻפָּה שֶׁל זִכְרוֹנוֹת, מְעִיקִים עַד נוֹהֲרִים —
רֹב־רֻבָּם, כַּמּוּבָן מֵאֵלָיו, קְשׁוּרִים בְּנֶעְדָּרִים.
הערה 🔗
קִיֵּם מַגָּע תָּדִיר עִם בּוֹרֵא־הַבְּרוּאִים וּמְשַׁנֵּה־הַבְּרִיּוֹת,
שֶׁהָיָה מֻכָּר לוֹ יוֹתֵר כְּ“קב’ה” אוֹ “רבש’ע” וְכַיּוֹצֵא בָּזֹאת.
נִרְאָה בַּפַּעַם הָאַחֲרוֹנָה, עֲטוּף־תַּכְרִיכִים וְקָשׁוּי,
בְּבֵית־הַקְּבָרוֹת הָאֲזוֹרִי, בַּחֲדַר־הַזִּהוּי.
כל היודע דבר על מקום המצאו הנוכחי מתבקש לשמור בלבו את הידוע לו,
לרבות כל ספק ו/או השערה הקשורים בכך
טבריה, אוגוסט 1990