עובדא הוה בחד יהודאי, דהוה קא רדי, געת הדא תורתיה, עבר עלוהי חד ערבי, אמר ליה: שרי תורך ושרי אפדנך; אמר ליה: למה? אמר: דבית מקדשא דיהודאי חרב. אמר ליה: מנא ידעת? אמר ליה: מן געייתא דתורך.
(ירושלמי ברכות פ“ב ה”ד)
הַרְבֵּה וְהַרְבֵּה אֲנִי חוֹלֵם עָלָיו
בְּשָׁעָה שֶׁעַל מֹחִי שׁוֹכֶנֶת עֲנָנָה:
מַה טִּיבוֹ, מַהוּתוֹ שֶׁל אָבִי הַקַּדְמוֹן,
הַיְּהוּדִי בַּר בַּר-חָנָא?
שְׁתִיקָתוֹ שֶׁל סָבִי גִּלְּתָה לִי סוֹדוֹ:
בִּסְתָו-גְּשָׁמִים הוּא נִפְטַר בִּדְמָמָה;
וְכָךְ הָיָה אוֹמֵר לִשְׁנֵים עָשָׂר בָּנָיו:
שַׁלְּחוּ לַחָפְשִׁי אֶת בְּהֶמְתִּי הַנָּמָה.
שַׁלְּחוּהָ לַחָפְשִׁי; לֹא אֶרְאֶה עוֹד אָבִיב,
מֵעֲפַר אֲדָמָה לֻקְּחָה כָל בְּרִיָּה,
וְאַדְמָתִי, בְּנֵי-אוֹנִי, עָבְרָה לְזָרִים
וְהֻכְּתָה שְׁאִיָּה.
לְזָרִים עָבָרָה. עַל כַּנְפֵי סַעַר בָּאוּ
וַיַּחְטְפוּ הַקַּרְקַע מִתַּחְתַּי בְּפֶגַע;
אִמְרוּ-נָא: קַרְקַע הַמִּתְפַּרְנֵס מִדָּמִי
הֲבֶאֱמֶת יוֹצֵא מֵרְשׁוּתִי בִן-רֶגַע?
אַדְמָתִי, לִי הָיְתָה זֶה יוֹבְלוֹת אֵין-חֵקֶר,
אֶת בַּעֲלָהּ וְעַבְדָּהּ הֵקִיאָה בָאֲפֵלָה;
וּבְהֶמְתִּי, שֶׁזִּבְּלָה, שֶׁחָרְשָׁה, שֶׁדָּשָׁה
עוֹמֶדֶת בְּטֵלָה.
בְּטֵלָה הִיא, בָּנָי; כָּמוֹנִי, כְּמוֹתְכֶם;
וּבְרִפְתָּהּ הָרְעוּעָה מְחַכָּה לְאוֹרָה. –
שָׁוְא הִיא מְחַכָּה, שָׁוְא הִיא מְחַכָּה,
בְּעָלֶיהָ כְּבָר יוֹשֵׁב וְעוֹסֵק בַּתּוֹרָה.
בְּהֶמְתִּי הַכְּשֵׁרָה – לָמָּה לִי בְהֵמָה?
אָמַרְתִּי: אַעֲלֶהָ לְרָצוֹן לְקָרְבָּן –
וְגֵם מִזְבְּחִי נֻתַּץ, גַּם אֵלִי בַגּוֹלָה,
שַׁלְּחוּהָ לַחָפְשִׁי וְשַׁבְּרוּ הַדָּרְבָן.
הִיא תֵלֵך וְתַזִּיק; – אֵין בְּכָךְ כְּלוּם.
תֵּלֵךְ וְתִרְעֶה בִשְׂדוֹת אֲחֵרִים;
יוֹדַעַת הַבְּהֵמָה אֶת נֶפֶשׁ בְּעָלֶיהָ
הַשּׁוֹכֵן חֲרֵרִים.
תֵּלֵךְ וְתַזִּיק וְאַחַר-כָּךְ תִּגְעֶה,
הַדִּמְעָה מְרַפְּאָה גַם נֶפֶשׁ בְּהֵמָה;
כֻּלָּנוּ, הוֹי בָּנַי, אֲשֵׁמִים בְּחֻרְבָּן!
גַּם אַתֶּם, גַּם אֲנִי, גַּם בְּהֶמְתִּי אֲשֵׁמָה.
גַּם בְּהֶמְתִּי אֲשֵׁמָה, נַפְשָׁהּ – נַפְשֵׁנוּ,
גְּשָׁמִים וְיֶרֶק וְשֶׁמֶשׁ דִּי-זָהָב;
וְאוֹי לָהּ לַנֶּפֶשׁ, הַחוֹרְשָׁה וְזוֹרְעָה
אַךְ מִתּוֹךְ רָעָב.
אוֹי לָהּ לַנְּשָׁמָה, שֶׁאֵינָהּ מְחַכָּה
אֶלָּא לְיָפְיָהּ שֶׁל חַמָּה צְלוּלָה,
וַאֲנִי, בְּנֵי-אוֹנִי, מַה לִּי וְלַגְּשָׁמִים?
מַה לִּי, אִם שְׁחוּנָה אוֹ גְשׁוּמָה אוֹ טְלוּלָה?
סְתָו-גְּשָׁמִים מְנַגֵּן עַל גַּגִּי,
אִמְרוּ-נָא לַגְּשָׁמִים: פֹּה הָיְתָה עֲרָבָה,
שָׁוְא פֹּה לְבַזְבֵּז אַף טִפָּה יְתוֹמָה,
שָׁוְא כָּל נְדָבָה.
אִמְרוּ-נָא לַגְּשָׁמִים: אֵין מִי שֶׁיְּקַבֵּל
פְּנֵיהֶם בִּבְרָכָה וּבְמֹעַל-יָדַיִם. –
אִמְרוּ-נָא: אֲבִיכֶם וּבְהֶמְתּוֹ הַכְּשֵׁרָה,
הַקַּרְקַע הֵקִיאָם עַד לֵב הַשָּׁמַיִם.
אוֹתִי, בְּנֵי-אוֹנִי, הֵקִיאָה אַדְמָתִי,
לֹא רֶגֶב, לֹא שֹׁרֶשׁ אֵין לֵי פֹה מָטָּה;
אֲנִי, בְּנֵי-אוֹנִי, בִּשְׁמֵי מְרוֹם-שֶׁמֶשׁ
אֵשֵׁב לִי מֵעָתָּה.
בִּשְׁמֵי מְרוֹם-שֶׁמֶשׁ, הַזּוֹרְעִים חֲלוֹמוֹת,
יֵדֶא אֲבִיכֶם וְיִתְעֶה בְּאוֹרָה,
שָׁם יַחֲרוֹשׁ, שָׁם יִזְרַע גֻּזְמָאוֹת נִשְׂגָּבוֹת,
שָׁם יִקְצוֹר חֲלוֹמוֹת וְיַעֲסוֹק בַּתּוֹרָה. –
כָּךְ הָיָה אוֹמֵר אָבִי בַּר בַּר-חָנָא,
וְקֶרֶן אוֹר-פָּנָיו שָׁמַיְמָה שָׂגָאָה;
בֵּין שְׂפָתָיו הִבְלִיחָה עוֹד גֻּזְמָא קְדוֹשָׁה
וְנַפְשׁוֹ יָצָאָה.