בָּחוּר1, ש"ז, מ"ר בַּחוּרִים, לנק' בַּחוּרָה, בַּחוּרוֹת, – אדם צעיר לימים, בפרט שלא נשא עדין, jüngling; adolescent, jeune homme; youngman : גם בָּחוּר גם בתולה יונק עם איש שיבה דבר' לב כה. ונפצתי בך איש ואשה ונפצתי בך זקן ונער ונפצתי בך בָּחוּר ובתולה ירמ' נא כב. כי יבעל בָּחוּר בתולה יבעלוך בניך ישע' סב ה. שמח בָּחוּר בילדותך קהל' יא ט. ויעש שם שמשון משתה כי כן יעשו הַבַּחוּרִים שופט' יד י. ביום ההוא תתעלפנה הבתולות היפות וְהַבַּחוּרִים בצמא עמו' ח יג. לא חלתי ולא ילדתי ולא גדלתי בַּחוּרִים רוממתי בתולות ישע' כג ד. אז תשמח בתולה במחול וּבַחֻרִים וזקנים יחדו ירמ' לא יג. לבלתי לכת אחרי הַבַּחוּרִים רות ג י. ואת בַּחוּרֵיכֶם הטובים ואת חמוריכם יקח ש"א ח יו. זקניכם חלמות יחלמון בַּחוּרֵיכֶם חזינות יראו יוא' ג א. ואקים מבניכם לנביאים וּמִבַּחוּרֵיכֶם לנזרים עמו' ב יא. על בַּחוּרָיו לא ישמח אדני ואת יתמיו ואת אלמנתיו לא ירחם ישע' ט יו. בתולותי וּבַחוּרַי הלכו בשבי איכ' א יח. ואף אלהים עלה בהם ויהרג במשמניהם וּבַחוּרֵי ישראל הכריע תהל' עח לא. ומה היו (בנות ישראל החולות בכרמים) אומרות בחור שא נא עיניך וראה מה אתה בורר לך תענ' ד ח. בבחור שנשא אלמנה כתו' ז.. אלמנה שנשאת לבחור שם:. ומדברת עם כל אדם וכו' במשחקת עם בחורים שם עב:. אלו בחורי ישראל שלא טעמו טעם חטא פסח' פז.. כשישראל עוברין ליטול חפץ בשוק זקנה אומרת לו בחור אי אתה רוצה כלי פשתן מד"ר במדב' כ. ככח של כל אחד ואחד הבחורים לפי כחן והזקנים לפי כחן שם שמות כט. אוהבת אשה בחור עני מזקן עשיר תנחומא בובר, בוא יו. –ועל אנשי המלחמה: מבצריהם תשלח באש וּבַחֻרֵיהֶם בחרב תהרג מ"ב ח יב. שדד מואב ועריה עלה ומבחר בַּחוּרָיו ירדו לטבח ירמ' מח טו. לכן יפלו בַחוּרֶיהָ ברחבתיה וכל אנשי המלחמה ידמו שם מט כו. אל ידרך הדרך קשתו ואל יתעל בסרינו ואל תחמלו אל בַּחֻרֶיהָ החרימו כל צבאה שם נא ג. סלה כל אבירי וכו' קרא עלי מועד לשבר בַּחוּרָי איכ' א יה. ויהי כהגישם האיל אל החומה לנגח ושם היה בחור אחד מאנשי טיטוס יוסיפון פ' פו. – ואמר הפיטן: המו קמו גבורי לצאת השערה שלפו חשפו בחורי חרב מתערה קינ' למש' אדהן. –°ונתיחד בזמן מאוחר לבחורים לומדים בישיבות: אותן הבחורים הבאין ללמוד תורה ושרויין כל אחד בחדר או בעלייה בפ"ע תוספ' ערוב' נב.. הנכבד ר' עזריאל אוהב לומדי תורה כל ימיו ועד היום והחזיק ידי רבותיו כל ימיו ועדיין מחזיק ידיהם בממונו ובגופו והעמיד ישיבות בביתו כל ימיו והכין טרף לבחורים הלומדים שא' לרשב"א שפז. גם היו באים כ' בחורים ויותר ללמוד פה ביהכ"נ של רש"י בוירמייזה, א אפשטין. כי חק הוא לבחורים ביום זה בכל שנה לחלק כל המצות ביניהן מנהג וירמייזה, א' אפשטין. ומנהיג כמר דוד בר יהושע יוסף ז"ל אופנה"ם בעבור שהיה מאכיל על שולחנו ששה בחורים יותר משלשים שנה שם. הרב בשחרית אחר יציאתו מב"ה הולך ובא עם הרבנים והבחורים לישיבה שאחורי ב"ה שם. דבחורים ההולכים ללמוד חוץ לביתם מרדכי שבת רצד. אפוטרופוס ראובן תבע עלבון הרב שנתפס הוא ובחוריו מכה שמעון שם קדו' תקסד. ומהר"י סג"ל היה אוסר לבחוריו לאכול בין תפלת מנחה למעריב מהרי"ל שבת. הנהיג לבחורים וגם הוא בעצמו עשה כן הוא, ת"ב. בחורי עניים או שאר עניים כמותם כשמתקנים להם חלוקות חדשות צריכים לברך ברכת שהחיינו או לאו שו"ת תרומת הדשן לו. בחורים בני בי רב היו רגילים לדבר בשעת ברכת המזון שם לט. וצריך אני להספיק ולהמציא ספוק הבחורים והם המטרידים אותי שלא אוכל להשיב בדברים שאינם צריכים לע"ע שו"ת רמ"א קט. קצת עשירים מופלגים באשכנז שאינם נותנים עיניהם ליתן בנותיהם כזויות מחוטבות עם בית והון לבחורים חשובים בעלי תורה וכו' מי שהוא בחור חריף ובקי ולמדן מופלג לא יחשבוהו למאומה והכל בדילין ממנו שו"ת חות יאיר קכד. והמי"ן עם סיעתו אמרו הבחור הטוב הזה מרוב למודו נשתגע ומוחו נפגע אך הבחור הכשר והישר הלז לא פנה אל רהבים ר"י עמדין, שחוק הכסיל. המקדיש גילה דעתו ופירש מגמתו שרוצה לגדל בחורים שילמדו גמפ"ת ופוסקים וכו' ובכן בחרנו בבחור ההוא לטובה חתם סופר, חו"מ ח. –°ותזו"נ: בחורה היתה ולא היתה ניכרת בעיבורה מד"ר בראש' עא. בכלן נאמר הריון חוץ מזלפה לפי שהיתה בחורה מכלן רש"י, בראש' ל ו. עושה אשה תכשיטיה וכו' ילדה בחורה שדרכה בכך הוא, מו"ק ט:. בכרה גמלה נקבה בחורה שהיא אוהבת לנוע הוא, ירמיה ב כג. וה"ר יהודה פירש דסתם פרה בחורה היא ומסתמא אין אדם רוצה להטריחה תוספות פסח' כו:. וגם נחור זקן ואשתו איננה בחורה רמב"ן בראש' כב כ . אבל אם מת האב והיא בחורה והבנים גדולים לא יתכן שתהא עמהם בבית ס' חסידים, מק"נ, תתרפ"ה. שהיתה (צפורה) בחורה והריון אין ניכר בה חזקוני, שמות ב כא. – וגם לדברים לא במקור מופיעה המילה 'לא' פעמיים בע"ח: גפן בחור[ה] בגפן זקן[ה] רבנו גרשום, ב"ב פג.. נטיעות המפוזרין בתוך בית סאה לפי שהנטיעות הן בחורות שם כו:. אילנות בחורים שם כב:. בדקל בחור שלא נכרך עדיין אלא בסיב אחד רש"י שבת צ:. ומה שיפול משש שעות ולמטה ועושים בו קביעה קראוהו מולד בחור אבל לפי תקונם יש שני בחורים נדחים כזקנים וכו' ר"א הקראי, ג"ע, קדוה"ח ח. שספר הזוהר בלי ספק אינו חיבור רשב"י ולא מתלמידיו אלא חבור בחור שלא נתמלאה זקנו אריה מודינא, ארי נוהם כג.
1 לפי דעת קצת המדקדקים הוא משקל דגוש, אך בשביל בְּחוּרותי יש סברים כי בַּחורים היא פעולת הנטיה הטבעית של החית לכפילה.