1, — קל לא נמצא במקרא.
— פִע', טִפַּח, — א) טִפַּח את הילד, גִדֵּל וטפל בו, pflegen, hätscheln; soigner (enfant); to care (a child) : אשר טִפַּחְתִּי2 ורביתי איבי כלם (איכ' ב כב). — ואמר המשורר:טִפַּח קרוץ מעשריו, והכין שבילי אשוריו, לשלוט ולמשול על יצוריו (איכ' ב כב). אלד עלי ברכיו בכל יום רבבות בנים וטפחתי וגם רביתי, אוחיל לפרוד אוהבי הזך והראשון ועליו יום וליל בכיתי (איכ' ב כב). — ב) *טִפַּח בידיו, הכה בכף ידיו, Klatschen; claquer; to slap: ולא שטין על פני המים ולא מטפחים ולא מספקים ולא מרקדין (איכ' ב כב). נשים במועד מענות אבל לא מטפחות וכו' נקבר המת לא מענות ולא מטפחות (איכ' ב כב). שהיה מטפח על פי החבית מרותחת (איכ' ב כב). תנוק שנמצא בצד העסה והבצק בידו ר"מ מטהר וחכמים מטמאים שדרך התנוק לטפח (איכ' ב כב). זיבח קיטר ניסך היה מת בבי"ד טיפח ריקד שיחק היה נבדק כסוטה (איכ' ב כב). התחיל אדם הראשון מטפח על פניו אמר כך היא כחה של תשובה ואני לא הייתי יודע (איכ' ב כב). שהיתה (תמר) מטפחת על כריסה ואומרת מלכים אני מעוברת (איכ' ב כב). בנות ירושלם חוזרות ורואות בחורים יושבים בחוץ ומטפחות ומקשות ברגליהם (איכ' ב כב). התחילו כל אותם חייבים מטפחים על פניהם ואומרים למה לא עשינו כך (איכ' ב כב). הרוצה להקנות אפרוחים וביצים אלו לחבירו מטפח על השובך שיפרחו האמהות ויגבהו מעל הארץ (איכ' ב כב). שחוק אגוזים אסור שהוא מספק ומטפח ומונה (איכ' ב כב). — ובהרחבה, היונה באגפיה: מה עשתה היונה התחיל צווחת ומטפחת באגפיה כדי שישמע לה בעל השובך ויבא ויצילה (איכ' ב כב).
— קל, *טָפַח, — כמו טִפַּח משמעה ב': טפח על אזנו וחרשו על עינו וסמא אותו (איכ' ב כב). מרים בת בלגה שנשתמדה וכו' ובאה וטפחה על גגו של מזבח אמרה לו לוקוס לוקוס אתה החרבתה נכסיהן של ישראל (איכ' ב כב). (ראו את) שניהם טופחות על יריכה במרחץ כאור הדבר (איכ' ב כב). פעם אחת היה (דמא בן נתינה) לבוש סירקון של זהב והיה יושב בין גדולי רומי ובאתה אמו וקרעתו ממנו וטפחה לו על ראשו וירקה לו בפניו לא הכלימה (איכ' ב כב). וכיון שהטילוהו (את משה) ליאור עמד אביה וטפחה (למרים) על ראשה אמר לה בתי היכן נבואתיך (איכ' ב כב). מהו מכרכר שהיה מקיש ידיו זו על זו וטופח ואומר כירי רם (איכ' ב כב). התחיל טופח על פניו (איכ' ב כב). — ובהרחבה גם לא בהיד: הנכנס לחנותו של נגר שלא ברשות ונתזה לו בקעת וטפחה לו על פניו ומת (איכ' ב כב). הנכנס לחנותו של נפח ונתזה ניצוצות וטפחה לו על פניו ומת (איכ' ב כב). אמר לו הקב"ה ליחזקאל לך והחייה מתים בבקעת דורא כיון שהחייה אותן באו עצמות וטפחו לו לאותו רשע על פניו (איכ' ב כב). ואף הוא (הנואף) עלה לישב ערום כנגדה באו ד' ציציותיו וטפחו לו על פניו נשמט וישב לו ע"ג קרקע (איכ' ב כב). הלך רבי יהושע וטפח על הדלת (איכ' ב כב). העצמות שהיו טופחין זה לזה (איכ' ב כב).
— הִפע', *הִטְפִּיחַ, כמו פִע' וקל: ולא יספוק ולא יטפיח ולא ירקד (איכ' ב כב). או שהיה (הגוי) מטפיח3 על פי חבית מרותחת (איכ' ב כב). פגע בו (בקין) אדם הראשון אמר לו מה נעשה בדינך אמר לו עשיתי תשובה ונתפשרתי התחיל אדם הראשון מטפיח4 על פניו (איכ' ב כב).
1 עי' הערה שלקמן.
2 פרשו רוב המפרשים במשמ' גדוּל וטפוּל ופנוּק, אך ריב"ג בחר לו דרך אחרת ופרשו עפ"י לשון ערב' במשמ' ילד, אמר וז"ל: וקד ימכנ אנ יכונ מג'אנשׂא לקול אלערב טפחת אלקדר בזבדהא אי רמת בה ואלמעני אלד'י ולדתהמ כמא קיל ותסג ולא תפליט ואשר תפלט פי מעני אלולאדה וחקיקה אללפט'ה אלקד'פ ואלטרח וקד אשׂתעמלת אלערב איצ'א לפט' אלטפח פי מעני אלולאדה יקולון טפחת אלמראה בולדהא אי נפצ'תה מן רחמהא פתרג'מה אשר טפחתי עלי הד'א אלמד'הב והד'א הו אלדי' אמיל אליה הי אלד'יג טפהתהמ ורביתהמ אי אלד'ינ ולדתהמ, ע"כ, ובעבר': ויהיה דומה למה שאומרים הערב טפחת אלקדר בזבדהא, ר"ל השליכה אותו והכונה (בעוללי טפוחים) מה שילדתם כמו שאמרו ותסג ולא תפליט ואשר תפלט במשמ' לדה ואמתת הדבור הוא השלכה וזריקה וכבר השתמשו הערב כמו"כ בהדבור אלטפח במשמ' לדה יאמרו טפחת אלמראה בולדה ר"ל פלטתהו מרחמה ופרוש אשר טפחתי ורביתי על ענין הזה והוא שדעתי נוטה אליו אשר ילדתים.
3 כך במשנ' שבגמ', וכן גרס' הערוך, ובמשנ' שבמשנ' מטפח.
4 כך בהוצא' י' תיאודור, ובנוסח' מטפח.