הַרְחָבָה

°, ש"נ, – שה"פ מן הִרְחִיב, א) עצם שה"פ: וזה הענין ההארכה בו יתרון אלא מפני שהרגילוהו דעות ההמון כן צריך לבארו לאשר לקחו עצמם בשלמות האנושי ולהסיר מהם אלו המחשבות המתחילות משני הנערות אליהם במעט הרחבה כמו שעשינו ר"ש א"ת, מו"נ א כו. אין ישיבת האדם ותנועתו ועסקיו והוא לבדו בביתו כישיבתו ותנועתו ועסקיו והוא לפני מלך גדול ולא דבורו והרחבת פיו כרצונו והוא עם אנשי ביתו וקרוביו כדבורו במושב המלך שם ג נב. ואין המלט בהרחבת הדבור בפירוש הזה ר"י אברבאנל, הקד' ס' יהוש'.  – ב) בדקדוק, הַרְחָבַת משמעת מלה מן המלות, Erweiterung; extension: ואת הארץ תסחרו זה העברה והרחבה כי הארץ לא יסחרו הרקמה, שער כח. וממנו ג"כ על דרך הרחבה בשברי לכם מטה לחם כל מטה לחם שבר וענינו הנה משען וחוזק השרש' לריב"ג, נטה. והמעשה והעת אשר נאמר כאן הוא נאמר על הרחבת הלשון ועל דרך בני אדם הגיון הנפש לבר חייא א. בהתעורר המשורר על שיר שקול ישפעוהו המון הדברים ורוב המשלים הצריכים הרחבת לשון ידע' בדרשי, פרדס ח, אוצה"ס ג. כי זאת הירידה והעליה (של הנפש) לא תאמר בה אלא על צד הרחבת הלשון ובדרך העברה תגמ' הנפ' א ב. ולפיכך יאות לומר כי שם השנה אינו נאמר באמת לפי משמעות המלה אלא על שנת החמה בלבד ומה שנאמר שנת הלבנה הוא על דרך דוגמא והרחבת לשון יסו"ע לר"י ישראלי ג א. – וכמו"כ בכלל הרחבת מושג מהמושגים: ואמרנו כאן שם קדמון הוא על צד ההרחבה והישרה ר"י אברבאנל, מפע' ה' א ג. והיה זה האריכות כלו על צד ההרחבה לשבח דוד שנצח אותו וכן מה שאמרו בישבי בנוב אשר בילדי הרפה ומשקל קנו שלש מאות משקל נחשת הוא על צד ההרחבה לשבח אבישי שהרגו נופ' צופ', מסיר ליאון ב יא. אמנם קויטיליאנו לקח ההרחבה על צד שתובא ממנה הגדלה ותוספת בכל ענין בשבח או גנות או זולת כמו שהתבאר ג"כ בהרחבות והגדלות הנמצאות בספרי הקדש וביחוד ביחזקאל בנבואת צור וכו' שם. – ובהלצה: וההרחבה שהיא כוללת החתימה וכו' ההרחבה הוא מאמר יעורר האדם אל הכעס או אל הרחמנות וכו' ההרחבה תחלק אל המקציף והמחונן המקציף הוא מאמר מרחיב העון מעורר השומע אל החמה והכעס והמחונן מרחיב הצרות והתלאות ויעורר לב השומע אל הרחמנות נופ' צופים, מסיר ליאון א יב. פרק אחד עשר מהטעאות קצת חלקי ההקשה התמימה מהספירה ומההרחבה והרחמנות וכו' שההרחבה היא נחלקת אל ארבע חלקים ר"ל הוספה הערכה הבדל ואחדות שם ב יא. – ובמדות, ביחס לחברה: יכנס תחת טוב מדת הענוה הבשת והכלמה וכו' והסדר בהוצאות והרחבת החברה והסדר במעשים וכו' ההרחבה הוא שידע האדם מדרגות החברים וישמר עתות המנוחה בהם ויתן לכל אחד הקו הראוי לו מהרחבת הדבור והשחוק בזמן הראוי בו מאזני צדק, אלגזלי 108.

חיפוש במילון: